יום ו', ט’ בתמוז תשע”ח
דף הבית מרחב כיתתי גלריה חדר מורים יצירת קשר

החמסה היא המודל המארגן של הלמידה מבוססת הפרוייקטים. החמסה מורכבת מחמש שאלות, שהמענה עליהן משמש כמחוון, גם עבור המורה וגם עבור התלמידים. מי אני – תעודת הזהות האישית או הצוותית של הלומד. זהות זאת נובעת מהעקרון שיותר חשוב לתלמיד לדעת מי הוא ולהכיר ביכולותיו. לדוגמא: בפרוייקט "מפות נושאיות" בשכבה ה', התשובה לשאלה "מי אני?" היא – קרטוגרף, בונה מפות. התלמיד הינו חלק מצוות קרטוגרפים אשר נדרש לבנות מפה נושאית. מה בקשו ממני – המטלה שהוטלה על התלומדים, המביאה לזיהוי של משימה אישית ומשימה כוללת, והכרת המקום שלי במשימה הכוללת. לדוגמא: בפרוייקט "צרכנות נבונה" בכיתות ג', התלמידים נדרשו להפיק כללים לצרכנות נבונה. מה עלי לדעת – כפועל יוצא משאלה מניעה ראשית, מוגדרת תכנית חקר ותכנית רכישת מיומנויות. לדוגמא: בפרוייקט "חושים" בשכבה א', התלמידים נדרשו, כדי שיצליחו לעמוד במשימת הפרוייקט, להכיר את חמשת החושים ואת הפעולות שעושים בעזרתם. מי תומך בי – ללומד ולקבוצה יש מספר מלווים ותומכים, חלקם בעלי תפקידים ברורים וחלקם (כמו מומחים או הורים למשל) משמשים בתפקידם אד הוק. השותפים ללמידה הם חלק מהתומכים. לדוגמא:בפרוייקט "ראשון עירי" בכיתה ד', כדי להכיר את הבעיות הקיימות בתחום הנגישות הם התכתבו עם אישה לקויית שמיעה ושמעו על קשיי היום-יום שלה. איך מעריכים אותי – מי המעריכים, מה המחוון, מה אופי ההערכה ומה מידת השימוש בה לשיפור תוך כדי התהליך. לאחר כל שלב בפרוייקט התלמידים נדרשים לעבור "שלב הסמכה" המסמיך אותם לעבור לשלב הבא של הפרוייקט.