יום ו', ט’ בתמוז תשע”ח
דף הבית מרחב כיתתי גלריה חדר מורים יצירת קשר

במאה ה-21, כאשר הידע נגיש לכל דורש, אנו רואים את תפקידו של החינוך בפיתוח חשיבה עמוקה וביקורתית ובעידוד וטיפוח יצר הלמידה הטבעי הקיים בילדים. אורחות חשיבה הן למעשה דפוסי החשיבה אותם מפעיל אדם במצבים שונים- באיזה אופן הם חושבים על בעיה, קושי או אתגר בו הם נתקלים. פיתוח של אורחות חשיבה מגוונים אצל הלומד יאפשרו לו להפעיל בכל מצב את אורח החשיבה שיקדם אותו בצורה הטובה ביותר להשגת מטרותיו, בכל תחום בו יעסוק. בלמידת המעו"ף באים לידי ביטוי מגוון רחב של אורחות חשיבה. במהלך הלמידה התלמיד מתנסה באורחות חשיבה אלו ומסגל את השימוש בהם. אורחות חשיבה הבאים לידי ביטוי בלמידת מעו"ף- התמדה: הִצמד למטרה; ראה משימה כמועמדת לביצוע; הִשאר מרוכז. התמודד עם קשיים ואל תעצור בפני מכשולים – בקבוצה ובאופן אישי. ניהול אימפולסיביות: קח את הזמן שלך; חשוב לפני שאתה פועל; הישאר רגוע ושקוּל. הקשבה אמפתית: נסה להבין אחרים; הקדש תשומת לב למחשבות של אחרים; השהה את דעותיך כך שתוכל להבין טוב יותר את נקודת המבט של הזולת. חשיבה גמישה: התבונן במצב בדרך אחרת; מצא דרך לשנות את נקודת המבט; המצא חלופות ושקול אפשרויות. חשיבה על חשיבה (מטא-קוגניציה): דע את ידיעתך – כיצד הגעת אליה; היה מודע למחשבות, לפעולות ולרגשות שלך. חקירה: פתח גישה חקרנית; חשוב אילו נתונים נדרשים; מצא אסטרטגיות לייצור נתונים; אתר בעיות שיש לפתור. יישום ידע: השתמש במה שלמדת במצבים מגוונים; פנה לידע קודם ועצב אותו באופן שונה מזה שבו למדת אותו. בהירות וקפדנות: היה ברור; חתור לתקשורת מדויקת בעל-פה ובכתב; הִמנע מהכללת-יתר, מסילופים ומערפולים. איסוף נתונים בכל החושים: היה מודע ורגיש למִרקם של העולם; אסוף נתונים בכל האמצעים החושיים שלך. יצירה, דמיון וחידוש: נסה דרך אחרת; המצא רעיונות חדשים וחתור למקוריות. פליאה והשתאות: אפשר לעצמך להתפלא על תופעות בעולם; גלה את היופי ואת המסתורין שבעולם. סיכונים מחושבים: היה הרפתקן; חיה על הקצה, על סף היכולת שלך. תלות הדדית: חשוב עם אחרים; עבוד עם אחרים ולמד מהם. פתיחוּת ללמידה: למד מן הניסיון; היה גאה – וצנוע במידה – הודה בכך שאינך יודע; הִמנע משביעות רצון עצמית. הערכת השכלה: הערך השכלה, בנה לך אוצר ידע תרבותי רב-תחומי המחבר עבר לעתיד. ביקורתיות: השתמש בכלים של ספקנות, אל תקבל דברים כמובנים מאליהם. הערך אמינות וידע. **מעובד על פי מאמרו של ארתור קוסטה.